√ دختری که هم سنتور مینوازد،
√ هم طراحی و گریم انجام میدهد
√ و هم دانشجوی موسیقی است؛
میتوان از فاطمه صالحی که به طور مادرزادی دو دست و یک پا ندارد، به معنای واقعی کلمه یک «بمب روحیه» و نمونه یک دختر پاک ایرانی نام برد.
در ادامه مطرح شد که کانت ، اولین اصل قطعی صلح پایدار را استقرار ساختار جمهوری در همه کشورها می داند و این که آیا می توانیم علت وجود جنگ در جامعه کنونی را جانیفتادن نظام جمهوری در کشورها بدانیم ، مورد بحث قرار گرفت. قسمت پایانی این مبحث از نظرتان می گذرد:
اما در رساله «صلح پایدار» به استدلال جالبی نیز درباره این که چرا نظام جمهوری ، یگانه ساختاری است که ما را به سوی صلح پایدار رهنمون می شود، برمی خوریم . کانت قائل است چنانچه برای تصمیم گیری در خصوص مبادرت یا عدم مبادرت به جنگ ، رضایت شهروندان شرط باشد (چیزی که جز در ساختار جمهوری وجود ندارد)، طبیعی است که شهروندان برای شروع این بازی خطرناک ، بسیار مردد و دودل باشند؛ چرا که آنان برای گرفتارکردن خود به همه مصایب و گرفتاری های جنگ تصمیم می گیرند. کانت این مصایب را چنین برمی شمارد: گسیل به جبهه ها و جنگیدن ؛ پرداخت هزینه های جنگ ؛ بازسازی پردردسر ویرانی ها و در نهایت ، گرفتار بدهیهای مرارتبار شدن . از سوی دیگر، در نظامی غیر از نظام جمهوری که اتباع ، شهروندان کشور محسوب نمی شوند تصمیم گیری درباره جنگ ، آسان ترین کار است ؛ چرا که فرمانروای کشور نه جزیی از اجزای کشور، که مالک آن است و با وقوع جنگ ، اساسا چیزی از خوشگذرانی ها، کاخهای فرحبخش ، جشنها و... را فرو نمی گذارد. او می تواند به واسطه مساله ای بی اهمیت ، اعلام جنگ کند؛ گویی درباره یک میهمانی مفرح تصمیم می گیرد. اما درباره بخش آخر سوالتان ؛ این که آیا وجود جنگ در جامعه بین المللی کنونی ، به واسطه جا نیفتادن نظام جمهوری در کشورهای درگیر جنگ است ، باید بگویم شاید همین طور باشد البته همان طور که پیشتر گفتم ، تعریف کانت از مفاهیم جمهوری ، دمکراسی و... دیگرگونه است . در هر حال باید داوری کرد که آیا اراده ملتها نیز مانند سران کشورها بر ادامه ستیز و جنگ قرار گرفته است یا اوضاع طور دیگر است.
فرض کنید مواضع ایدئوریک یا آیینی یک کشور، جنگ طلبانه باشد و باز در آنجا جمهوری حاکم باشد. آیا امکان بروز جنگ به وجود نمی آید؛ (در چنین کشوری ، جنگ می تواند انتخاب اکثریت باشد)
شاید شما با در نظر داشتن آلمان هیتلری یا نظام هایی از این دست ، چنین پرسشی به ذهنتان آمده باشد. باید بگویم اگر جمهوری را مطابق نظام اندیشگی کانت تعریف کنیم ، پرسشی از این دست در ذهن نخواهد آمد. گفتیم که تفکیک قوا و بویژه تفکیک قوای مجریه و مقننه از یکدیگر یک اصل در حکومت جمهوری است . اساسا حکومت خودکامه از آن رو خودکامه است که دولت ، خودسرانه قوانینی وضع می کند و با خودکامگی به اجرای آنها می پردازد. در مقابل ، حکومت انتخابی و نظام پارلمانی از لوازم نظام جمهوری شمرده می شود. به نظر کانت ، در نظام جمهوری ، هر کس به دنبال تامین سعادت خود است و هر انسانی آزاد است مفهوم شخصی خود را از نیک بختی داشته باشد. حکومت حق ندارد آدمیان را، به رغم اراده آنان ، نیک بخت سازد و تنها باید مراقب باشد که مردم بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند. در واقع کانت معتقد است که سیر تکاملی از جنگ به صلح پایدار و جامعه جهانی ، باید مرحله به مرحله صورت پذیرد. در مرحله نخست می باید در کشورها آزادی و قانون حاکم شود؛ زیرا دولتی که فاقد نظم جمهوری باشد و قانون در آن از اراده مردم سرچشمه نگیرد و آزادی و حقوق انسانی محترم شمرده نشود و حق جز به معنای زور نباشد، در صحنه جهانی نیز برای دیگر کشورها منشا خطر است ؛ این گامی است که می باید برای نیل به صلح پایدار برداشته شود. باید دید گامهای بعدی چیست ؛ شاید دغدغه شما نیز برطرف شود. کانت اظهار می کند که دولتها باید فدراسیونی تشکیل دهند که هدف آن ، صرفا عبارت است از پایان دادن به هر گونه تجاوز در میان قدرت هایی که پیمان عدم تجاوز متقابل دایمی را امضا می کنند. این پیمان باعث می شود قدرتهای امضائکننده برای دفاع مشترک در برابر متجاوزان متحد شوند. البته چنین کاری هیچ کمک مستقیمی به صلح نمی کند. در نظر کانت ، استقرار صلح پایدار امری است که باید از یک نمونه مثبت عدم تجاوز متعهدانه آغاز شود. به نظر او، عملی بودن (برخورداری از واقعیت عینی ) این نظریه در باب فدرالیسم ، که بتدریج همه کشورها را در بر می گیرد و در نتیجه به صلح پایدار خواهد انجامید، می تواند نشان داده شود؛ زیرا اگر بخت یاری کند و ملتی روشنفکر و قدرتمند بتواند خود را در قالب جمهوری که ماهیتا باید متمایل به صلح پایدار باشد سامان بخشد، نقطه اتکایی برای دیگر کشورها به وجود می آید تا برای تشکیل یک فدراسیون ، خود به آن کشور بپیوندند. بدین ترتیب ، شرایط آزادی کشورها بر اساس نظریه قانون بین الملل تامین می شود و با اتحادهای گسترده تری از این نوع ، فدراسیون بتدریج بیشتر و بیشتر توسعه خواهد یافت . به نظر می رسد کانت راه حل واقع بینانه ای را پیش رو نهاده باشد.
صلح پایدار در نظر کانت چگونه ضمانت اجرایی می یابد؛ آیا صرف وجود یک جامعه فدراتیو بین المللی ضامن صلح پایدار می شود یا عوامل دیگری نیز همچون طبیعت وجود دارد؟
نخست باید یادآور شد که کانت در رساله خود توضیح می دهد که هیچ تضمین مصون از خطایی برای این که فدراسیون پیشنهادی از هم نپاشد، وجود ندارد. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که فدراسیون مذکور، از همان آغاز، مغلوب قدرت های نظامی ای نشود که از هر گونه طرح برای استقرار صلح بیزارند. اما کانت خاطرنشان می سازد موانعی که در برابر پیشرفت انسان قرار دارد، می تواند همواره به مثابه سکوهای پرتابی عمل کند که به یاری تلاشهای عقلانی انسان می آید. خطرها، بحرانها و نابهنجاری های زندگی بشر بوده است که انسان طبیعتا تنبل و در بند عادت را به ابراز نبوغ و خلاقیت واداشته است . آگاهی های انتزاعی ، هرگز برای ایجاد صلح در میان ملل کافی نیست . تنها پس از ظهور ویرانی های جنگ است که انسانها برای برداشتن گام به سوی صلح پیشقدم می شوند. وی از دیدی تاریخی ، هدفی طبیعی در جنگ می یابد. در نظر او، جنگ این شرارت بزرگ به لحاظ مادی و اخلاقی انگیزه ای مهم برای انتقال آدمیان از حالت خام طبیعی به حالت تمدن است . کانت در متمم نخست رساله خویش ، جنگ را وسیله ای معرفی می کند که طبیعت با تمسک به آن ، انسانها را وادار به ورود به هر سرزمینی ، حتی نامساعدترین آنها می سازد و نیز انسانها را به ورود به عرصه روابطی کمابیش قانونی مجبور می کند. پس جنگ باعث می شود شخصیت انسانی به سطح بالاتری برکشیده شود. تا موقعی که هنوز به آن مرحله از تکامل اخلاقی نایل نشده ایم که جنگ ناممکن و غیرضروری شود، همچون ابزاری است که ما را به هدف طبیعی نزدیک می سازد.اما در این میان ، وظیفه انسان چیست ؛ انسان نمی تواند اراده ازلی را نمایندگی کند، بلکه تنها می تواند در مقام انسان دست به عمل بزند. در واقع ، همان گونه که مبارزه همه با همه در زندگی طبیعی ، آدمیان را به تشکیل جامعه مدنی واداشته است ، تهدید دایمی به جنگ نیز دولتها را به همبستگی وامی دارد و به این هدف طبیعی از طریق آزادی انسانی عمل می کند. طبیعت ، همان گونه که حکیمانه جدایی و افتراق کشورها را از یکدیگر باعث می شود (با وجود آن که اراده هر کدام از این کشورها، حتی با مبنا قرار دادن حقوق بین الملل ، بر آن است که دیگر کشورها را با نیرنگ یا توسل به زور، تحت سیطره خود متحد سازد) ملتهایی را که مفهوم حقوق شهروندی جهان ، آنان را در برابر خشونت و جنگ مصون نساخته است ، با دستاویز قرار دادن اغراض و منافع شخصی آنان (گسترش تجارت و...) متحد می کند. بدین ترتیب ، طبیعت ، صلح پایدار را با بهره گیری از مکانیسم تمایلات انسانی تضمین می کند؛ تضمینی که مسلما برای پیش بینی آینده (به صورت نظری) کافی نیست ، اما با این حال برای مقاصد عملی کفایت می کند و حرکت به سوی این هدف (نه صرفا خیالی) را وظیفه ما قرار می دهد.
مرتضی کربلایی لو
خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحثی مانند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بینالمللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته است ذهن اندیشمندان، محافل علمی و مراکز و محافل دینی را نیز به تکاپو در این خصوص برانگیزند و همچنان شاهد انتشار کتاب، برگزاری همایشها و نشستهای علمی مختلف در سراسر دنیا با موضوع جهانیشدن هستیم و این همه نشان از تداوم توجه به این موضوع است.
طی دو دهه اخیر، بحث از جهانی شدن مصطلح همواره یکی از مباحث پر حجم و داغ محافل علمی دنیا به شمار رفته است. در حال حاضر نیز شاهد انتشار دائم کتب و مقالات پژوهشی فراون یا برگزاری انواع همایشها و نشستهای علمی در این زمینه در سراسر جهان هستیم که نشان از تداوم توجه نشان دادن به این موضوع است.
نظر به این که اسلام یک دین جهانی است و تلاش برای بسط و توسعه جهان اسلام بر همه مسلمانان یک فریضه محسوب میشود، مهمترین موضوعی که در این کتاب در خلال بحث از فرصتهای جهانی شدن مصطلح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، استفاده از فرصتهای موجود برای شکلگیری «جهانی شدن اسلامی» است. و البته برای این منظور، لازم است بعد از محرز شدن امکان استفاده از فرصتهای جهانی شدن مصطلح برای شکلگیری جهانی شدن اسلامی، پژوهش وارد تبیین معنا و مبنای جهانی شدن اسلامی و تمایزات آن با جهانی شدن مصطلح شود.
موضوع جهانی شدن و مسائل حول آن از جمله موضوعاتی است که پژوهش درباره آن در رتبههای نخست میزان پژوهش در جهان به حساب میآید و علیرغم افول این پدیده در سالهای گذشته، همچنان شاهد تالیف و نشر کتب و مقالات علمی معتنابه در این زمینه هستیم. در ایران، عمده آثار علمی موجود در موضوع جهانی شدن ترجمه آثار غربی است و جالب است که عموم کتابهای ترجمه شده، به این پدیده جانبدارانه نگاه کرده و کمتر از نقدها و مخالفتهای رایج در خود غرب و سایر نقاط جهان صحبت به میان آورده است.
در مقابل در جهان عرب که باید آن را قسمت مهمی از جهان اسلام به شمار آورد، توجه به این موضوع از ترجمه یک سویه آثار غربی گذشته و شاهد تالیف و نشر دهها کتاب و صدها مقاله باکیفیت به ویژه با رویکرد انتقادی درباره جهانی شدن هستیم. با توجه به مطالب ذکر شده، هدف از نگارش و تدوین کتاب پیش رو مشخص میشود.
«اسلام و جهانی شدن» در 5 بخش کلی تدوین شده است که به ترتیب عبارتاند از: «مبانی نظری جهانی شدن»، «نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن»، «جهانی شدن؛ فرصتها و تهدیدها»، «ظرفیتها، تواناییها و آسیبهای جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن» و «راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن».
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
ایجاد اتحادیههای بزرگ و قدرتمند، مرکب از تشکلهای قدرتمند مردمی در کشورهای گوناگون یک گام اساسی در جهت شکلگیری جهان اسلام با محوریت ملتهاست. این اتحادیهها میتوانند ضمن تعیین اولویتها و فراهمسازی زمینه تعامل، هم افزایی و هماهنگی میان اعضای خود، زمینه حرکتهای بزرگ در مقیاس جهانی را فراهم سازند. این اتحادیهها که بین خود آنها نیز میتوان در قالب تشکیل مجمع اتحادیهها وحدت برقرار کرد، نیازمند قدرت مالی هستند که ایجاد یک صندوق جهانی اسلامی در جهت تحقق مصوبات مجمع اتحادیهها، از جمله راهکارهایی است که قابل پیگیری است....
این کتاب با 231 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است.
دوش در کوچ سحر باد صبا باز آمد
با طرب رقص کنان از سفر ناز آمد
خون شبنم به سر لاله بجوش آمده بود
موج سبز چمن و باغ به پرواز آمد
بلبل از شوق گل سرخ به شوق آمد وگفت
مژده یاران که مرا دلبر طناز آمد
مرغ تکبیر از این مژده مناجات کنان
پر و بالی زد و از شوق به آواز آمد
نور بنمود رخ از گنبد معشوقه ناز
دل غمگین مرا مونس و دمساز آمد
جان گرفت از دم آن صبح دل پژمرده
چون مسیحا نفسی با دم اعجاز آمد
(نوریا)باد صبا پیک دعای تو بود
یادم از ورد شب خواجه شیراز آمد
1. زندگي و هر مسئله كوچكي را آنقدر جدي تلقي نكنيد، هر چند وقت يك بار زندگي را شوخي بگيريد و با سرزندگي و سبكبالي با رخدادها برخورد كنيد و بينيد كه روز شما چقدر زيبا و شادي آفرين خواهد بود .
2. از رنج نهراسيد ، شادي را جايگزين غم كنيد. براي زندگي خود هدف و مقصودي تعيين نماييد . شما به دنيا نيامده ايد تا فضايي را اشغال كنيد .
3. دامنه توقعات و انتظارات خود را كوتاه و كوتاه تر كنيد تا زندگي آرام و دلپذيري داشته باشيد.
4. در تمام مراحل زندگي مسئوليت كامل اعمالتان را برعهده بگيريد . ازاين كه ديگران را مقصر بدانيد و بهانه آوريد دست برداريد.
5. نگران نباشيد كه مردم درباره شما چه فكر مي كنند. در واقع آنها اصلاً راجع به شما فكر نمي كنند.
6. هنگامي آرامش و اعتماد به نفس را تجربه خواهيد كرد كه بدانيد كار درست را انجام مي دهيد، صرف نظر از اين كه به چه قيمتي تمام مي شود.
7. مردم گفته هاي شما را فراموش مي كنند . آنها فقط به آنچه انجام مي دهيد توجه دارند.
8. آرامش فكري را بالاترين هدف زندگي خود قرار دهيد و بر اساس آن براي زندگي خود برنامه ريزي كنيد.
9. از همين امروز تصميم بگيريد كه يا از موقعيت هايي كه باعث ناراحتي و ايجاد استرس در شما مي شود دوري كنيد و يا آنها را حل و فصل نماييد.
10. زندگي شما بازتاب افكارتان است. اگر افكارتان را تغيير دهيد، زندگي تان متحول مي شود.
11. تمام كساني را كه تاكنون به هر صورت به شما آسيب رسانده يا شما را آزار داده اند ، ببخشاييد و به اين ترتيب خودتان را آزاد و رها كنيد.
12. كنترل كامل پيام هايي را كه به ذهن خودآگاه خود راه مي دهيد در دست بگيريد.
13. وقايع ، تعيين كننده احساسات شما نيست ؛ بلكه واكنش شما نسبت به وقايع است كه احساسات شما را شكل مي دهد.
14. هر چه با ديگران روابط بهتري داشته باشيد، نسبت به خودتان هم احساس بهتري خواهيد داشت .
15. هرچه خودتان را بيشتر دوست داشته باشيد و به خودتان احترام بگذاريد ديگران را نيز بيشتر دوست خواهيد داشت و به آنها احترام خواهيد گذاشت و آنها نيز بيشتر شما را دوست خواهند داشت و به شما احترام خواهند گذاشت.
16. بهترين عبارات براي حل يك اختلاف اين است: " شايد من اشتباه مي كنم". اغلب هم همين طور است ، اين را باور كنيد.
17. عادت قدر شناسي را در خود تقويت كنيد. در زندگي شكرگزار و قدردان همه چيزهاي خوبي كه داريد باشيد.
18. عمر كوتاه تر از آن است كه حتي لحظه اي از آن را براي انجام كاري كه دوست نداريد يا برايتان اهميت ندارد تلف كنيد.
19. حداقل همان قدر كه براي كارتان تلاش مي كنيد براي رشد شخصيت تان نيز تلاش كنيد.
20. هرگاه دلبستگي جديدي پيدا كنيد ، بر نيروي زندگي خود افزوده ايد.
گفتگو خواندنی با مسی فوتبال ایران امیرحسین حاجی زاده نابغه 9 ساله اردبیلی
درس را بر فوتبال ترجیح میدهم
نابغه ۹ سالهی فوتبال اردبیل گفت: بسیار دوست دارم تا مسی آینده فوتبال جهان شوم چرا که امروز در مدرسه مرا مسی کوچولو مینامند.
امیر حسین حاجیزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: بیش از سه سال است که زیر نظر شیخلووند مربی خود در باشگاه ایرانیان تمرینات فشردهای را انجام میدهم و یقین دارم که با تلاشهای این مربی بسیاری از استعدادهایم ظهور و بروز پیدا میکند.
وی به توانمندیهای خود در رشته فوتبال اشاره کرد و افزود: بنده در حال حاضر بسیار علاقهمند هستم تا ادامه تحصیل بدهم و در کنار آن فعالیت در رشته فوتبال را نیز دوست دارم و معتقدم این فعالیت منافاتی با درس خواندن من ندارد.
نابغه فوتبال اردبیل با بیان اینکه در کنار تحصیلات عالیه علاقمند هستم در باشگاههای بزرگ دنیا فوتبال بازی کنم، گفت: از دیدن بازیهای تیم فوتبال بارسلونا به ویژه اعجوبه فوتبال دنیا مسی حسرت میخورم و امیدوارم روزی پا در مسیر افتخارات این اسطوره فوتبال بگذارم.
حاجیزاده با اشاره به دوستان خود در باشگاه ایرانیان تصریح کرد: امیر حسین اخوان، پویا بابانژاد، محمد رضا عیسیزاده از نوابغ فوتبال این مدرسه با استعداد هستند که امیدواریم روزی ظهور و بروز استعدادهای آنها را شاهد و ناظر باشیم.
وی یادآور شد: جذابیتهای فوتبال سبب شده تا همه به این رشته علاقهمند شوند که جا دارد از زحمات پدر و مادر نیز که از کودکی توجه جدی به بنده داشته و با ثبت نام در کلاس آموزشی فوتبال ایرانیان سبب بروز و ظهور استعدادهایم شدند، قدردانی میکنم.
*از دست رفتن استعدادهای ناب فوتبال ما تاسف برانگیز است
اما سرمربی تیم پرسپولیس و افتخار استان اردبیل علی دایی نیز با تماس تلفنی که با برنامه ورزش نشاط در اردبیل برقرار کرده بود در حمایت از این نابغه فوتبال گفت: دوست دارم به امیر حسین کمک کنم تا استعدادهایش در مسیر درست هدایت شده و به شکوفایی بنشیند.
علی دایی خاطرنشان کرد: بنده امروز افتخار میکنم که یکی از هم استانیهای من به عنوان نابغه فوتبال شناخته میشود که امیدوارم استعدادهای او ظهور و بروز پیدا کرده و به ثمر بنشیند.
وی گفت: متاسفانه در کشور ما استعدادیابی چه از سوی فدراسیون فوتبال و چه باشگاهها نادیده گرفته شده و در همین راستا بسیاری از استعدادها به هرز میرود.
دایی اظهار داشت: تیمهای بزرگ امروز در دنیا به گروههای پایه و نونهالان و نوجوانان خود توجه دارند و سعی میکنند روی این استعدادهای ناب سرمایهگذاری کنند.
وی به کشف این استعداد از سوی باشگاه بارسلونا اشاره کرد و گفت: بنده یقین دارم در کشورمان صدها اعجوبه به مانند امیر حسین وجود دارد اما مسیر مشخص برای استعدادیابی آنها و به فعلیت رساندن این استعدادها وجود ندارد که امیدوارم با توجه ویژه مسئولان امیر حسینهای زیادی به فوتبال ایران معرفی شوند.
این مربی فوتبال حمایت همه جانبه باشگاه پرسپولیس از نابغه فوتبال اردبیل را یادآور شد و ادامه داد: امیدواریم با رایزنیهای انجام شده امیر حسین به عضویت این باشگاه درآمده و از این طریق مورد حمایت قرار گیرد و پلههای ترقی را بپیماید.
اما معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل نیز از آمادگی مسئولان اداره کل ورزش و جوانان برای حمایت از استعدادهای ناب فوتبالی و سایر رشتهها اشاره کرد و یادآور شد: ما امیر حسینهای بسیاری در این استان داریم که مورد غفلت واقع شدهاند.
محمدرضا برادران گفت: نمونه این استعدادها در شهرستان پارسآباد نونهالی است که در پرتاب وزنه بسیار خوش درخشیده و در حد جهانی میتواند مسیر رشد خود را طی کند.
جچه الاسلام والمسلمين حاج آقا سيدنورالدين حسيني - سرهنگ خلبان، شب گذشته ميهمان ويژه برنامه هشت بهشت سيماي اصفهان بود. اين خلبان و روحاني برجسته ايل قشقايي كه يكي از چهره هاي ماندگار دفاع مقدس و حوزه است داراي هفت فرزند مي باشد كه همگي آنها در سطوح بالاي حوزه و دانشگاه در حال تحصيل بوده و جزء اساتيد دانشگاه و حوزهخ به حساب مي آيند. از برنامه هشت بهشت و عوامل آن به خاطر دعوت از اين شخصيت برجسته تشكر و قدرداني مي نمايم.
اين مرد بزرگ نه تنها با شهيد كشوري هم پرواز بوده بلكه بيشترين ساعات صوتي پرواز را در بين خلبانان هوانيروز دارد. در آينده سعي مي كنيم داستان زندگي ايشان را به طور مبسوط در وبلاگ منتشر كنيم. باشد كه صدا و سيماي كل كشور از وجود اين ماندگارهاي تاريخ بهره ببرند و ايشان مي تواند ياد و خاطره حكيم قشقايي را در يادها زنده كند.