موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

موفقیت ما در سه چیز است:
1- تجربه دیروز
2- استفاده امروز
3- امید به آینده
نابودی ما هم در سه چیز است:
1- حسرت دیروز
2- اتلاف امروز
3- ترس از آینده




تاریخ: چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:موفقيت, شكست, پيروزي, بهروزي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

دفتر نماينده محترم مردم شريف شهرستان هاي آباده، بوانات و خرمبيد از برگزاري همايش چهره هاي ماندگار ايل قشقايي در شهرستان اباده اعلام حمايت نمودند.

بدين وسيله از نماينده محترم شهرستان، جناب آقاي دكتر زارع و همچنين جناب آقاي رئيسي كمال تشكر را داريم.




تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:دكتر رحيم زارع, مسعود رئيسي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

زندگی نامه خانم پروین بهمنی موسیقدان و پژوهشگر و متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی:

پروین، کودکی را در میا ن ایل گذراند. پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. پدرش، غلامرضا بهمنی،  از موسیقی دانان ایل و صاحب سبک بود.

او می گوید:.........

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:پروين بهمني,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا




تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:جهان پولادخان كشكولي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا
ارسال توسط اله کریم عباس نیا




تاریخ: شنبه 22 مهر 1391برچسب:عمو قناد, كلاه قشقايي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

فرزند بزرگ زنده یاد استاد حبیب خان گرگین پور متولد ۱۳۲۴ در ایل قشقایی است. او در کودکی با تشویق والدین موسیقی را آغاز نمود. ابتدا با آکوردئون آشنا شد  سپس با ویلون مانوس شد و والدینش را بر آن داشت تا او را به تهران برده تا او در محضر اساتیدی همچون حبیب الله بدیعی ، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد. روشن ضمیری است که به لحاظ استعداد خداوندی در مدت دو سال شش کلاس ابتدایی و در مدت دوسال دوره دبیرستان را به اتمام رساند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

در گذشته اشاره کردم که استاد بهمن بیگی تمایل زیادی به بزرگی داشته و الگویش برای بزرگی هم بزرگی به سبک ایلخانی گری بوده است. در داستان گرگین که در مورد اصل و نسب خود صحبت می کند و تمایل گرگین خان(جد استاد) را برای دادن سفره های رنگی و عریض و طویل، داشتن برو و بیا و دعوت از بزرگان و مسئولین دولتی بیان می کند در واقع به نوعی خواسته یا آرزوی ذهنی خود را ابراز می دارد. یک اصل در روان شناسی تجربه شده است که می گوید:«انسان از چیزی حرف می زند که می خواهد». در واقع بهمن بیگی هم در بسیاری از نوشته ها به این موضوع توجه جدی و آرزوگونه دارد.

«هرگونه بهره برداری از این مطالب ممنوع است.»

چزئی از کتاب علل موفقیتهای استاد محمد بهمن بیگی



ادامه مطلب...
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

وقتی اهالی علم، هنر، قلم، سیاست، اقتصاد، ورزش و سایر فعالیتهای ارزشمند و تاثیرگذار جامعه با پشتیبانی دستگاههای ذیربط و نیمه مرتبط اجرائی و اجتماعی، در اقدامی بیادماندنی و ستودنی و با استناد به افتخارات، آثار و نقش آفرینی های گرانسنگ، از پیشکسوتان خویش طی همایشی سالانه تجلیل و تقدیر بعمل آورده و با اهدای جوایز مادی و الواح معنوی، زمینه های توسعه فرهنگ و فعالیتهای خود را تقویت می کنند، آیا نمی توان در اقدامی مشابه و الهام گیرانه، برای یادگاران بزرگ ایل قشقایی که به لطف خدا زنده مانده اند تا جامعه از انوار وجودی آنها منور و نسل امروز نیز از دیدگاهها و تجارب و مهارتهای آنها بهره مند بماند، مراسم و همایش مشابه ای برگزار کرده و از آنها نیز که با اهدای امنیت و عزت و آرامش و سربلندی، به مراتب حق بزرگتری نسبت به سایر چهره های ماندگار به گردن مردم ما دارند، صمیمانه تجلیل بعمل آورد؟!
 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 22 مهر 1391برچسب:چهره هاي ماندگار ايل قشقايي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

چکر سس آغلایار سلطان              که یوسف اولده سرگردان

گران عمرم عبث گده                    یاناییده مصرنن کنعان

بار دیگر برگ زرینی از هنرمندی،هنر دوستی وایمان پایدار ایل همیشه جاوید قشقایی بر همزادی دیرپای با پیام آوران مهربانی وهنر رقم خورد.

باهمت مسئولان ودلسوختگان هیمه ی هنر،وام داران شعر وادب قشقایی در شهرستان دهاقان که به حق خاک گهربارش همچو ذره ذره خاک خوزستان که قطره قطره شعرشهادت،چون شیراز بی مثالش شهر شعر وشورهمچو نیشابور،همدان،تبریز وتمامی خاک بی همتای ایران پرگهر که در هزار مقال نمی گنجد،سرمه چشم عرفان وادب قشقایی است، دست به کار بزرگ دیگری زدند ودر یکصدمین سال درگذشت یوسفعلی بیگ قره قانی مراسم بسیار مقبول وپرباری را ارائه نمودند.در زحمتی فوق العاده بزرگداشت در دو بخش و دو مکان مختلف برگزار گردید.در بخش اول که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد دهاقان از ساعت 3 بعداز ظهر منعقد گردید،اساتید مجرب ،محققین ،شعرا وادبای نامداری چون محقق ارزشمند استاد نادری دره شوری و....



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:انوشيروان حيدري, محسن حيدري ارجلو,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

پس از اقدام ارزنده و هوشمندانه شوراي محترم اسلامي شهرستان فسا در نامگذاري خياباني به نام استاد محمد بهمن بيگي، اين بار شوراي محترم اسلامي شهرستان آباده در اقدامي فرهنگي و بسيار قابل تقدير، يكي از خيابان هاي اين شهر را به نام استاد محمد بهمن بيگي نامگذاري كرد. عصر امروز اين خبر به صورت پيامك به دستم رسيد.

قطعاً اين اقدام، خدمت قابل توجهي به فرهنگ اين مرز و بوم است. چرا كه جمعيت قابل توجهي از ايل قشقايي در اين شهرستان ساكن شده اند و همزيستي مسالمت آميزي با همشهريان آباده اي خود دارند. اقدامات فرهنگي مي تواند اين همزيستي را بهينه تر و محكم تر نمايد.

اين اقدام شوراي محترم اسلامي شهرستان آباده را به ديده منت مي گذاريم و از شهرهاي ديگر استان كه داراي جمعيت عشايري قابل توجه هستند خواهشمنديم اقدامات مشابهي را انجام دهند.

از اعضاي محترم شوراي اسلامي شهرستان آباده نيز تشكر خاص مي نماييم و يقيناً اين اقدام ارزنده در كارنامه آن اعضاي محترم به عنوان باقيات و  صالحات ثبت خواهد شد.

اعضاي محترم شهرستان اباده به شرح ذيل مي باشند:

1-بهرام ايزدي

2-حسنعلي شفيعي

3-مهدي فرخي

4-محمدحسن شهرمياني

5-هوشنگ عباس نيا




ارسال توسط اله کریم عباس نیا

ركورد بازديد از سايت«بزرگترين آرشيو عكس شكار و موسيقي قشقايي» شكست. اين روزها علاقمندان به فرهنگ قشقايي، علاقمندي خود را را در فضاي مجازي نشان دادند به نحوي كه بازديد از سايت هاي قشقايي به شدت افزايش يافته است. در اين ميان پربازديدترين سايت قشقايي«بزرگترين آرشيو عكس شكار و موسيقي قشقايي» به مديريت آقاي مهندس مجتبي عبدالهي از مرز 3000 بازديد گذشت و ركوردي جديد برجاي گذاشت.

اين امر نشان دهنده توجه قشقايي ها به فرهنگ خصوصاً در فضاي مجازي است و آن را به فال نيك مي گيريم.




ارسال توسط اله کریم عباس نیا

در ابتدا لازم است بدانیم كه از دیدگاه روان پزشكی  و پزشكی ، فرد معتاد  یك بیمار است و بیماری وی مانند   سایر بیماری ها نیاز به درمان و مراقبت های ویژه  خود  دارد. علاوه بر این باید بدانیم  كه در پیشگیری اولیه  چگونه  فرزندان خود را از همان دوران كودكی تربیت نماییم تا در نوجوانی ، جوانی  و سنین دیگر گرفتار اعتیاد به مواد مخدر نگردند ؛ همان گونه  كه كودكان  خود را در برابر بعضی بیماری های مسری واكسینه می كنیم و یا با رعایت اصول بهداشت  جسمی ، خانوادگی ، محیط و ... سعی می نماییم كه فرزندان خود را از ابتلا  به بعضی بیماری ها  ایمن سازیم . این پیشگیری اولیه است ؛ اما پیشگیری ثانویه به مفهوم واقعی آن یعنی انجام اقدامات  لازم و پیگیری های درمانی است كه وقتی بیمار كاملاً بهبود یافته ، با رعایت توصیه های پزشكی – بهداشتی از بازگشت بیماری جلوگیری نموده و دیگران نیز با رعایت همان اصول ، مراقب سلامت خود باشند تا اطرافیان  و یا افراد جامعه از ابتلاء به آن بیماری مصونیت یابند.  بنابراین بیماری اعتیاد مانند بسیاری از بیماری ها نیازمند توجهات ضروری در پیشگیری اولیه و ثانویه است .

بر پایه آنچه كه توضیح داده شد بیماری اعتیاد را باید از چند دیدگاه و از نظر عوامل گوناگون وعوارض  آن مورد بررسی قرار داد :

1- عوامل روانی

2- عوامل جسمی

3- عوامل  خانوادگی

4- عوامل اجتماعی

6- عوامل سیاسی



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

شوراي محترم اسلامي شهرستان آباده

با سلام و احترام،

بدينوسيله از آن شوراي محترم درخواست مي شود به منظور قدرنهادن به خادمين فرهنگي كشور و با توجه به جمعيت عشايري شهرستان آباده و همچنين در جهت پاسخگويي به خواستهاي فرهنگي جامعه عشاير و نشان دادن توجه شهر به اقشار مختلف در راستاي ايجاد همدلي و هماهنگي، خياباني را به نام استاد محمد بهمن بيگي كه يكي از نوابغ جامعه عشايري كشور است نامگذاري نمايند.

بي شك اين نامگذاري مي تواند تضاد و تعارض هاي فرهنگي را در سطح شهرستان كاهش داده و در مراحل بعدي همقدمي و همپايي بيشتري در راستاي نيازهاي شهرستان بوجود آيد.

در ضمن اين اقدام قبلا توسط شوراي محترم اسلامي فسا صورت گرفته است.




تاریخ: شنبه 8 مهر 1391برچسب:شوراي اسلامي آباده,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

شوراي محترم اسلامي شهرستان فسا در اقدامي فرهنگي و بسيار قابل تقدير، يكي از خيابان هاي اين شهر را به نام استاد محمد بهمن بيگي نامگذاري كرد. قطعاً اين اقدام، خدمت قابل توجهي به فرهنگ اين مرز و بوم است. چرا كه استاد محمد بهمن بيگي، انقلاب و نهضت سوادآموزي را در كشور به راه انداخت تا جايي كه مفتخر به كسب جايزه ي كروبس كايا از يونسكو گرديد.

اين اقدام شوراي محترم اسلامي شهرستان  فسا را به ديده منت مي گذاريم و از شهرهاي ديگر استان كه داراي جمعيت عشايري قابل توجه هستند خواهشمنديم اقدامات مشابهي را انجام دهند.

البته در اين خصوص از شهرستانهاي آباده، بوانات، مرودشت و فيروزآباد، توقع بيشتري مي رود.




تاریخ: پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:محمد, بهمن بيگي, فسا,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

يكي از مصاديق مهم هوش و كياست و درايت استاد محمد بهمن بيگي گزينش معلمان از بين دانش آموزان پنجم و ششم ابتدايي مدارس عشايري بود. شايد عده اي در اين خصوص به ايشان انتقاد داشته باشند ولي در اين قسمت سعي مي كنيم به اين انتقاد هم جواب دهيم.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:بهمن بيگي, ايل قشقايي, به اجاقت قسم,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

کلماتی که از دهانتان بیرون می آیند ، ویترین فروشگاه شعور شماست  



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:روان شكوفاگر,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا