مصاحبه با بانوي اهداي خون ايران ماندانا حجاريان
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

نقاش، بازیگر، شاعر، خطاط، آرایشگر، آتش نشان، کوهنورد و امدادگر که در تمام این فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از معدود زنانی است که همپای مردان نامش در میان رکورد داران اهداکننده خون در ایران ثبت شده است.

خانم ماندانا حجاریان که خلاف ظاهر جوانش ماه پیش وارد 51 سالگی شد با گروه خونی +B ، تا امروز نزدیک به 150 بار اهدای خون داشته و بدون هیچ چشمداشت دنیوی، جان بسياري از هموطنان خود و نیازمندان به خون پاک را نجات داده است و حالا حالاها هم قصدِ ترک این عادت مقدس را ندارد.

افتخار نمي‌كنم كه ركورددار اهداي خون هستم افتخارم اين است كه لطف خداوند نصيبم شده و به عنوان يك زن مسلمان توانسته ام در نجات جان نيازمندان به خون سهم كوچكي داشته باشم.

وي متولد 1339 و از دانشجويان پيرو خط امام مدرسه عالي شهيد مطهري در سال‌هاي اول انقلاب بوده است. زندگي خانم حجاريان مملو از حوادث و اتفاقات جالب و خواندني است، وي همچنين نقاش چيره دستي است كه آثارش ببينندگان را انگشت به دهان مي‌گذارد. نظاره‌گر لوح‌هاي تقديري بوديم كه از طرف مسولين استان به ايشان اهدا شده بود تا شايد تقديري كوچك باشد از فعاليت‌هاي نوع دوستانه اين بانوي نخبه كرماني. با او در دفتر روابط عمومي پايگاه انتقال خون كرمان به گفتگوي مفصلي نشستيم كه بخش‌هايي از آن را مي‌خوانيد.

از چه سني خون خود را هديه كرديد؟

از 15 سالگي

چند بار اهدا خون كرديد؟

نزديك به 150 بار و با اين تعداد ركوردار اهداكننده خون در ميان بانوان هستم.

چه شرايط روحي براي اهداي خون بايد وجود داشته باشد؟

عشقي كه در وجود همه انسان‌ها است. عشق به ديگران و كمك به سلامتي همنوع. اين عشق باعث مي شود انسان ازخود بگذرد و به همنوع كمك كند.

از لحاظ جسمي بايد در چه شرايطي باشيم؟

بايد تغذيه سالم داشته باشيم و تا مي‌توانيم بيمار نشويم. چون مصرف برخي از داروها مثل آنتي بيوتيك ها باعث مي شود تا يك ماه نتوانيم خون اهدا كنيم. به همين دليل بايد تا مي توانيم مراقب باشيم تا نيازي به مصرف دارو نداشته باشيم.

خودتان به سراغ اهداي خون رفتيد يا كسي تشويق تان كرد؟

پدرم يكي از مردان خيرخواه مسجدسليمان بود و تا آنجا كه مي توانست مشكلات مردم را حل مي‌كرد. او خيلي به ما توصيه مي كرد كه كمك كردن فقط مالي نيست و اگر انساني بتواند جان يك نفر را نجات دهد بزرگترين اقدام خداپسندانه را كرده است. پدرم روح بزرگي داشت و راهنما و مشوق همه خانواده در اهداي خون بود.

فرق اهداي خون در سالهاي گذشته و زمان حال در چيست؟

نخستين بار كه خواستم خون اهدا كنم يادم مي آيد به بهداري رفتم. آنجا از من آزمايش گرفتند و بعد من را به بيمارستان بردند. آن زمان به خاطر نبود امكانات پيشرفته امروزي خون بطور مستقيم از بدن اهداكننده خارج و به بدن بيمار نيازمند تزريق مي شد، اما الان با توجه به تكنولوژي و دستگاه‌هاي پيشرفته مي‌توانند خون را مدت زمان بيشتري نگهداري كنند و در زمان هاي لازم از آن استفاده كنند.

از احساس خود در نخستين بار اهداي خون بگوييد.

واقعيت اينست كه من از كودكي از سوزن و سرنگ مي ترسيدم. دفعه اول كه پدرم من را براي اهداي خون برد يكي از زنان همسايه مشكلي پيدا كرده بود و نياز به خون داشت. پدرم از اين موضوع مطلع شد و آن را با من در ميان گذاشت. ما باهم به مركز اهداي خون رفتيم و آنجا وقتي سرنگ را ديدم، گريه كردم اما بعد از اينكه فهميدم زن بيمار سالم شده است، بسيار خوشحال شدم. همين موضوع انگيزه من شد تا براي اهداي خون برنامه منظمي داشته باشم.

اهداي خون چه ويژگي مثبتي دارد؟

همه ويژگي‌هاي اهداي خون مثبت است. رضايت خداوند و آرامش روحي و جسمي كه انسان بعد از اهداي خون بدست مي‌آورد وصف نكردني است. اهداي خون، اهداي بركت است. هم براي خودمان و هم براي ديگران. افراد بسياري را ديده‌ام كه از خون دادن مي ترسند، اما اهداي خون زكات سلامتي بدنمان است. كساني كه اهداي خون مي كنند در سلامت كامل به سر مي‌برند و شاداب تر هستند چون بدن خونساز است و خون جديد توليد مي كند. اين موضوع باعث مي شود تا روح و جسم مان شاداب تر باشند.

اهداي خون ضرري هم براي بدن دارد؟

اگر روي اصول و به اندازه انجام گيرد، هيچ خطري ندارد بلكه انسان را شاداب تر ميكند و احساس رضايت مي بخشد.

هر بار كه اهداي خون مي كنيد چه احساسي داريد؟

اين را همه اهداكنندگان مي گويند و تنها حرف من نيست. احساس شادابي و سرزندگي مي كنم قبل از اينكه اهداي خون كنم وضو مي گيرم و صلوات مي فرستم و بعد به آرامشي وصف نكردني مي رسم. احساس همنوع دوستي آنقدر زيباست كه قابل بيان نيست و خدا را شكر مي كنم كه اجازه مي دهد لذت اين حس قشنگ را بچشم.

مي خواهيد ركورد خود را به چه رقمي برسانيد؟

من اين كار را فقط و فقط براي رضاي خدا انجام  مي دهم و تا آخرين لحظه زندگي‌ام خون خود را هديه مي كنم تا بتوانم كاري براي همنوع خود انجام دهم.

گروه خوني تان چيست؟

B +

دوست داشتيد گروه خونتان نوع ديگري باشد؟

اوايل دوست داشتم گروه خونم  –Oيا +AB بود چون كمياب است و بيشتر از آن نوع خون ها استفاده مي شود اما بعدها كه ديدم جان سه نفر با خون من نجات يافته است خيلي خوشحال شدم كه با وجود گروه خوني اي كه دارم مي توانم كمكي به انسانها بكنم.

همه افراد خانوادتان اهداي خون كرده اند؟

ما نخستين خانواده كرماني  هستيم كه اهداي خون مي كنيم. دختر بزرگم «آتنا» 28 ساله است و از 16 سالگي هرسه ماه يكبار خون اهدا مي كند. پسرم  «علی» هم 25 ساله است و او هم هرسه ماه يكبار خون خود را هديه مي كند و پسر دومم «امير» 22 سال دارد و حدود 3سال هست خون خود را به همنوعانش هديه مي كند. در كنار فرزندانم همسرم كه 60 سال دارد بالاي 60 بار اهداي خون كرده است.

الگويتان در زندگي كيست؟

چهارده معصوم و كتاب قرآن كه همان كتاب هدايت است.

اگر زماني نتوانيد اهداي خون داشته باشيد چه مي كنيد؟

اهداي خون كاري به كارهاي ديگر من ندارد و من در زمينه هاي ديگر در خدمت همنوعان هستم.  آموزش نقاشي به شاگردان ناشنوا و نابينايم يا گذراندن زمان بيشتري با بچه هاي بي سرپرست و يكسري كارهاي خيرخواهانه ديگر كه از انجام آنها لذت مي برم.

چرا به نابينايان وناشنوايان نقاشي ياد مي دهيد؟

در كلاس نقاشيم نه تنها به آنها بلكه به همه مردم ايران خدمت ميكنم. يك روز خانواده اي پس از آشنايي با يكي از دوستانم فرزند ناشنواي خود را به كلاس من آوردند و آموزش هاي من نتيجه مثبتي هم در روحيه و هم در آموزش بچه داشت. بهزيستي متوجه اين موضوع شد و بعد از آن من قبول كردم تا براي آموزش نقاشي به مراكز آموزش نابينايان و ناشنوايان بروم.

چگونه با آنها ارتباط ميگيريد؟

خيلي راحت، چون نقاشي از درون  و وجود من سرچشمه مي گيرد و احساسات پاك و ناب اين افراد هم از درون سرچشمه مي گيرد.

نابينايان چگونه نقاشي مي كنند؟

براي آنها از برجستگي فيبر و كاغذ A4  استفاده مي كنم و به همه آنها مي گويم كه دنياي اطراف ما از سه شكل دايره، مربع و مثلث تشكيل شده است. دست آنها را مي گيرم و روي كاغذ دايره مي كشم. شكلي كه از زبري آن بوجود مي آيد لمس مي كنند و با اشكال آشنا مي شوند. بعد از آن من دايره را برايشان به خورشيد يا گل و نقش هاي ديگر تبديل مي كنم.

ناشنوايان و نابينايان بيشتر از كدام زنگ استفاده مي كنند؟

اكثر آنها از رنگ‌هاي روشن و ملايم استفاده مي كنند. آنها آرامش درونشان را با آبي و سبز نشان مي دهند.

چقدر زمان مي برد تا ياد بگيرند؟

آنها استعداد بالايي دارند، طراحي را يك ماهه ياد مي گيرند.

بهترين هديه اي كه از خدا گرفتيد؟

آرامش وسلامتي اي كه به من وخانواده ام داده است.

بهترين دوست؟

براي من همه انسانهايي كه در در هر زمينه اجتماعي كار خير مي كنند.

تعريفتان از زندگي؟

زندگي يعني عشق و صفا و انسانيت اما متاسفانه امروز بعضي به بيراهه رفته اند.

كجاي دنيا ايستاده ايد؟

هركجا هستم،باشم... هيچ وقت فكر نكردم انسان بزرگي هستم. تنها افتخارم مسلمان بودن  و ايراني بودنم است كه در حال حاضر در جايگاهش هستم.

در زندگي شخصي تان چقدر بخشنده هستيد؟

آنقدر بگويم كه زمان عقد فقط يك كلام ا... مجيد مهريه گرفتم.

بخشندگي  شما چه تاثيري در روحيه افراد خانواده گذاشته است؟

همه فرزندانم روحيه بخشنده پيدا كردند و در تمام فعاليت‌هاي اجتماعي، علمي  و فرهنگي موفق بوده اند.

زمزمه ماندگار؟

خدا  را شكر مي كنم به خاطر تمام نعمت هايش.

نصيحت دوستانه؟

هميشه سعي كنيم رئوف ومهربان باشيم. ديگران را جزئي از خود بدانيم.

شيرين ترين لحظه زندگيتان؟

كمك به همنوع

بخشش يعني؟

گذشت از خواسته هاي شيرين  خودبراي ديگران

اگر بخواهيد بخشش را رسم كنيدچه مي كشيد؟

بخشش يعني بي نهايت،يك خط مستقيم آبي ياسبز روي  زمينه خاكستري رسم مي كنم.

بهترين نصيحتي كه شنيده ايد؟

مادر و پدرم هميشه مي گفتند :تا مي توانيد خيرخواه باشيد.

بخشش چه رنگي است؟

فيروزه اي، رنگ آرامش ودوستي





تاریخ: یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:اهداي خون, بانوي اهداي خون, ماندانا حجاريان,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا