اهميت مديريت عمر از ديدگاه اسلام«3»
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

اهميت مديريت عمر از ديدگاه اسلام

پيامبر گرامي اسلام«ص» مي فرمايد: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» هركس خود را شناخت خدا را شناخت. خدا را شناختن اوج موفقيت و رستگاري هر انساني است. زيرا كسي كه خدا را بشناسد هيچ نيازي به هيچ موجود ديگري ندارد زيرا تنها خداوند است كه منبع فيض و رحمت لايتناهي است و با شناخت و تكيه بر اوست كه انسان خدايي مي شود و قدرت، ثروت و معنويت پيدا مي كند.

راه خداشناسي هم خودشناسي است. ببينيد خودشناسي چقدر مهم است. اگر مي خواهيم خدا را بشناسيم ابتدا بايد خود را بشناسيم زيرا ما موجودي هستيم كه توانايي خدايي شدن داريم در واقع پتانسيل الوهيت داريم يعني جزئي از خدا هستيم كه به زمين آمده ايم. اگر اين جزء خدايي را بشناسيم در واقع به شناخت حداقلي از خداوند براي استفاده از نعمت ها و بركات او دست يافته ايم. هرچه شناخت ما بيشتر باشد امكان استفاده از منابع و نعمت هاي خداوندي بيشتر مي شود.

مديريت عمر در واقع همان شناخت خود است. ما اگر خودمان را از تمام جوانب بشناسيم بهتر مي توانيم تصميم گيري نموده، هدفگزاري و برنامه ريزي نماييم.

البته نكته بسيار مهم عرض كنم كه بسياري براي خودشناسي راه را به خطا مي روند. از راه هاي انحرافي و غيرمستقيم براي شناخت خود استفاده مي كنند كه آنها نيز رستگار نخواهند شد. زيرا رستگاري در راهي است كه خداوند پيش پاي ما نهاده و آن بندگي است كه بعداً در مورد آن در يك جلسه ي ديگر صحبت خواهم كرد. يعني تنها راه شناخت خود از طريق بندگي آگاهانه خداوند است.

نگاه حضرت علي«ع» به فرآيند مديريت عمر

آرام باش،

توکل کن،

تفکر کن و

سپس آستین ها را بالا بزن و

آنگاه میبینی که دستان خداوند زود تر از تو دست به کار شده اند.

مولاي متقيان حضرت علی«ع»

دكتر ديود شوارتز مي گويد:«نويسنده ي كتاب جادوي فكربزرگ»

«ايمان به موفقيت باعث مي شود قدرت، مهارت و انرژي هاي لازم در اختيار ما قرار بگيرد.»

آرام بودن

ابتدا بايد صفت آرامش خداوندي را بدون هيچ قيد و شرطي به دست بياوريم. موقعي ما ثبات نداريم و آرام نيستيم نمي توانيم مؤثر باشيم. به نظر من ما براي اينكه بتوانيم از زندگي مان بهترين استفاده را بكنيم بايد ابتدا در هر شرايطي و در هر حالتي آرامش باطني داشته باشيم. بايد بدانيم اگر مي خواهيم به هدفي برسيم بدون آرامش ممكن نيست. لذا ابتدا بايد به دنبال آرامي و آرامش باشيم. آرامي و آرامش صفت خداوند است. هيچ چيزي باعث نمي شود كه خداوند هستي ثبات و آرامش خود را از دست بدهد. ما هم براي اينكه در زندگي بتوانيم موفق باشيم بايد براي كسب صفت دروني آرامش تمركز كنيم. پس اولين گام براي زندگي متعالي، داشتن آرامش است كه در آن فضا، به علت سيطره ما بر موضوعات، مي توانيم به خوبي فكر كنيم.

توكل

دوم اينكه خودمان را بشناسيم تا باعث خداشناسي ما شود و بدانيم كه همه چيز دست خداست و واقف بودن به اين نكته باعث مي شود ما به خدا رو بياوريم كه منبع قدرت، ثروت و معنويت و ... است. همين باعث شكوفايي ما براي مراحل بعدي مي شود.

تفكر

تفكر مهمترين گام و در واقع تكميل كننده رشد و تعالي ما در رسيدن به اوج است. يك ساعت تفكر بهتر از هفتاد سال عبادت است. يعني اگر كاري را مي خواهي براي اولين بار انجام دهي بايد مدت زماني را كه براي تفكر درنظر مي گيري تا هدفگزاري، برنامه ريزي داشته باشي چندين برابر زماني باشد كه براي اجرا در نظر مي گيري.

بسياري از مشكلات جامعه امروز ما و عدم پيشرفت افراد فقط و فقط بهاندادن به تفكر است. احساسي دست به عمل مي زنيم و دورانديشي نداريم و نتيجه يقيناً دلخواه نخواهد بود.

اجرا

فاز نهايي يا گام نهايي اجراست كه در اين مرحله چون بر خدا توكل كرده اي همه منابع و نيروهاي اطرافت را براي موفقيت و پيروزي تو بسيج مي كند و كاري را به سرانجام مي رساني كه شايد خودتون هم باورتون نشه.

دستان خداوند از آستين عوامل مختلفش در كنار تو بيرون مي آيد و تو را كمك و راهنمايي مي كند و تو به هدفت مي رسي. فقط بايد به ياد داشته باشي كه موقعي كه لحظه به لحظه خداوند را به ياد داري در واقع به منبع نعمت، بركت، رحمت و لطف او متصلي و همين عوامل كافي است تا تو موفق شوي.

 





تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:توكل, اجرا, تفكر, آرام,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا