مطالبی در خصوص استاد محمد بهمن بیگی
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر
اعتراف می کنم که نوشتن در مورد استاد محمد بهمن بیگی علی رغم منابع فراوانی که وجود دارد بسیار سخت است. او کسی است که نهضت علمی سوادآموزی عشایر را در لابلای کوه ها، تپه ها، کتل ها، دشتها و راههای صعب العبور به راه انداخت و توانست جامعه محروم و دورافتاده ی عشایری را با چراغ علم و دانش آشنا و از فقر، فلاکت و بدبختی نجات دهد که شرح داستان آن مثنوی هزار و یک من می خواهد.
نحوه ی شروع به کار او، اشتیاق او، صبر او، همه و همه نشان از مردی بزرگ، دانشمند و قاطع دارد که ضمن آشنایی کامل به دردهای طاقت فرسای قشر محروم و زحمتکش عشایر، با ابداع یک شیوه ی جدید و مؤثر در آموزش و پرورش، باعث شد شکوفایی عجیبی در پرورش فرزندان این قشر به وجود آید. پیشرفت های متحیرالقعول دانش آموزان و نوآموزان عشایری که خیلی از آنها حتی یک روز هم روی شهر ندیده بودند چیزی نبود که بتوان آن را کتمان کرد.
بهمن بیگی آمده بود تا تاریکیها را بزداید و دل دردمندان و محرومین را با داروی سواد مرهم نهد. او خودش از ایل بود. دردهای ایل را می شناخت. مطالعه ی زندگی او نشان می دهد بنای این تفکر عظیم از زمانی که استاد به همراه خانواده اش توسط استبداد رضاخانی به تهران تبعید شد در وجودش جوانه زد. به نحوی که در 25 سالگی کتاب «عرف و عادت در عشایر فارس» را به چاپ رساند که به گفته خودش مورد تحسین بزرگان و نویسندگان قرار گرفت.
زحمتهای طاقت فرسای چند دهه ایی او که با طی کردن صعب العبورترین و پرخطرترین راههای کوهستانی کشور همراه بود موجب شکوفایی فرزندان عشایر خانه به دوش شد که اکنون شمارشان از حد فزون است. نوه ها و نتیجه های این دست پروردگان، خود را مدیون استاد بهمن بیگی می دانند. مهندسین و متخصصین، پزشکان نسل اول و دوم دست پروردگان بهمن بیگی، اکنون در جای جای این کشور مشغول به خدمت بوده و افتخارات فراوانی آفریده اند.
همه ی این خدمات و افتخارات بدون نام بهمن بیگی، بی معنی و بی اصالت است. لذا بر ماست که برای تشویق نسل جوان و ارائه الگوی مناسب، نسبت به معرفی فرهیختگان و خدمتگزارانی امثال استاد بهمن بیگی که زندگی خود را در راه خدمت به مردم فدا کردند اقدام نماییم. این کتاب گردآوری مطالب با نگاه تحلیلی است تا ضمن ارائه الگوی مناسب از زندگی آن یگانه ی دوران، به تشریح علل موفقیتهایش در حد وسع بپردازد.
در مورد زندگینامه ایشان کتابهای زیادی نوشته شده است. اما در این کتاب سعی شده، طرز نگاه و چیدمان مسائل به نحوی ارائه شود که بتواند اهداف مورد نظر در راستای تحریک نسل جوان برای پویایی و تلاش را محقق سازد.
در اینجا لازم می دانم از کلیه نویسندگانی که در خصوص زندگی این مرد بزرگ، کتاب نوشته و باعث روشنگری نسل جدید شده اند تشکر کنم و در این کتاب از مطالب و اطلاعات آنها استفاده های فراوانی برده ام. آنچه در این کتاب از نظر نگارنده تازگی خواهد داشت بررسی تحلیل علل موفقیت استاد از دیدگاه روانشناسی خودشکوفایی می باشد.
معرفی افراد موفق بومی و بررسی علل موفقیت آنها، می تواند تأثیر بزرگی در شکل گیری موفقیت های افراد کشور داشته باشد. در واقع شرایط محیطی(اقلیمی) و فرهنگی یکسان در نحوه ی زندگی و رشد و کمال انسانها تأثیر دارد و اگر برای افراد یک کشور، فرد نمونه ای از آن کشور الگو بیاوریم به علت قرابت فرهنگی، قومی و جغرافیایی؛ جذابیت و کشش خاصی خواهد داشت. این کتاب را به همین دلیل به بررسی علل موفقیت استاد محمد بهمن بیگی، بنیانگذار تعلیمات عشایری در ایران اختصاص دادیم تا جوانان عزیر با مطالعه ی آن، اصول و بنیان های موفقیت را در زندگی خود کشف نموده و بتوانند آینده ی درخشانی برای خود رقم بزنند.
برای بررسی تحلیلی مراحل موفقیت استاد بهمن بیگی بعد از ذکر خاطره یا شرح ما وقعی، نکات و یا مفاهیمی که لازم است توضیح داده خواهد شد.
آن مرد آمد
آن مرد در باران آمد
آن مرد با اسب آمد
با آمدن آن مرد غبار جهل و جهالت رفت
...
آن مرد رفت
آن مرد در غبار بی مهری رفت




ارسال توسط اله کریم عباس نیا