صداقت در ايل قشقايي و لوث شدن آن در اذهان عمومي
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

صداقت در ايل قشقايي و لوث شدن آن در اذهان عمومي

يكي از فعاليتهاي مهمي كه بايد انجام شود اين است كه بعضي رشدهاي سرطاني فرهنگي از دامن قشقاييها زدوده شود.

يكي از اين رشدهاي سرطاني اعلام پي در پي صداقت داشتن و همانند كف دست رو راست بودن است كه ديگر به علت كاربرد بيش از حد و با حالت حق به جانب اعلام كردن، لوث شده و ارزش محسوب نمي شود.

ما عادت داريم كه بگوييم صادقيم عين كف دست رو راستيم و ... .

براي چه اينگونه صحبت مي كنيم و اين گونه صحبت كردن در واقع ما را از مدار صحبت متعادل خارج مي كند. رو راست بودن خودمون را به رخ مي كشيم و بعد هرچه به ذهنمان مي رسد مي گوييم و بعد مي گوييم ما صداقت داريم.

در دنياي امروز ديگر صحبتها بايد با فكر زده شود. ممكن است حرفي كه مي خواهي بزني بهترين باشد ولي اگر كلمات مناسب و بااحترام و طبق شرايط انتخاب نشود نتيجه برعكس خواهد بود.

اين را بگويم يكي از علل پيشرفت جوامع غربي صداقت است ولي از صداقت به عنوان ابزاري براي حق به جانب بودن استفاده نمي شود.

ما بايد فكر كنيم چه حرفي مي خواهيم بزنيم اولاً با پشتوانه علمي بزنيم و دوماً از بزرگترين سرمايه ايلمان«صداقت» براي اثبات گفته هاي خود استفاده نكنيم.

سوماً بايد بگذاريم ديگران بگويند كه ما صداقت داريم نه اينكه خودمان بطور مداوم بگوييم ما صداقت داريم و براي خود پوسته اي درست كرده و خود را در اين پوسته اسير كنيم. قبل از هر صحبتي چه صداقت داشته باشي و چه صداقت نداشته باشي اگر فكر نكرده باشي و آن را طراحي نكرده باشي شنونده عاقل بوده و متوجه مي شود و استفاده از ابزارهاي ديگر كارآ نخواهد بود.

در واقع بگويم بسياري از مشكلاتي كه جامعه قشقايي متحمل شده از ويژگيهايش بوده كه به علت تعصب بر آن و تأكيد بيش از حد بر آن، كارآيي خود را از دست داده و اين نكته اي است كه بايد گوشزد كنيم.

موقعي كه ما بر صداقت ايلي تأكيد مي كنيم در واقع وقار و شخصيت ما صدمه مي بيند. چرا كه اولاً از خودمون داريم تعريف مي كنيم. هر كس از خودش تعريف كند خودش را سبك كرده است. دوماً بيان خصوصيات و ويژگي هاي اخلاقي، حسادت مي آفريند و ديگران را بر عليه ما تحريك مي كند و قطعاً باعث صدمه به ما مي شود.

پس آرام بودن و رصد كردن هوشيارانه موقعيت به جاي اظهارنظر احساسي و متعصبانه مي تواند شخصيت سنگين و برد اجتماعي بيشتري براي ما فراهم آورد.

دوام در جلسات و اظهارنظرنكردن و بيشتر گوش دادن بهتر مي تواند وقار و سنگيني شخصيت ما را نشان دهد.

پس براي اثبات گفته هاي خود از ويژگي صداقت كه ارث ايل است بيش از حد استفاده نكرده و آن را لوث نكنيم.

 





تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:صداقت, لوث, قشقايي, فرهنگ,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا