تكنيك تقويت حافظه
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

به نام خدا

تکنیک های تقویت حافظه

اله كريم عباس نيا- كارشناس دانشگاه صنعتي مالك اشتر

شاهين شهر- انتهاي خيابان فردوسي دانشگاه صنعتي مالك اشتر

09139039597

چکيده

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حافظه شرط حیاتی و ضروری موفقیت است. کسی که می خواهد پله های رشد و ترقی را طی نماید نمی تواند نسبت به نعمت بی نظیر حافظه بی تفاوت بوده و با تکیه بر موارد دیگری رشد بهینه خود را تضمین نماید. حافظه جزء اولین پیش نیازهای موفقیت است. کسی که حافظه ضعیفی دارد چگونه می تواند در تحصیل پیشرفت نماید. کسی که به حافظه خود بی توجه بوده و باعث ضعف آن شده است چگونه می تواند به موقع عمل نموده و موفقیت خود را تضمین کند. اگر محصل باشید که ابزار اصلی و اولیه تان بدون تردید حافظه است. اگر حافظه مطلوبی نداشته باشیم مطالعه نفعی به حال ما ندارد. لذا ما مجبوریم که حافظه قوی داشته باشیم.

همه انسانها بطور نسبی از حافظه یکسانی برخوردارند و این نعمت بطور متناسب در تمام افراد وجود دارد. پس چگونه یک نفر حافظه ضعیفی دارد و یکی قوی؟ پاسخ به این سئوال، هدف اصلی این مقاله است. اگر حافظه کسی ضعیف است به دلیل قصور و کوتاهی خود اوست. حافظه را می توان پرورش داد و قوی و قوی تر کرد و می توان با عدم استفاده از آن یا استفاده نامطلوب آن را نابود کرد. این دست خود ماست. تکنیکهایی وجود دارد که می تواند حافظه ما را پرورش داده و آن را از خمودی و ضعف نجات دهد. در این مقاله به 7 تکنیک اولیه برای تقویت حافظه اشاره می کنیم:

تکنیک اول

«حافظه را تحقیر نکنید، آن را تربیت کنید و به اطاعت وادارید.» ژرژ دوهامل از فرهنگستان فرانسه.

قبل از بیان تکنیک اول، ضروری است چند اصل را در خصوص حافظه به خاطر بسپاریم:

1- یقین بدانیم که همه مردم حافظه دارند.

2- حافظه تابعی است از مغز.

3- مغز مانند اندام های دیگر عمل می کند، پس مغز هم می تواند تمرین هایی برای ورزیده شدن داشته باشد.

4- تکنیک های خوب عمل مغز = حافظه خوب

تکنیک اول تقویت حافظه:

شرح تکنیک اول:

صحنه ای از اشیاء  را مدنظر قرار دهید. به مدت دو دقیقه به طور دقیق به آ«ها نگاه کنید. سپس صحنه اشیاء را بپوشانید (حداقل 20 شی) و فوراً روی ورق کاغذی نام همه اشیائی را که به خاطر می آورید بنویسید(حداکثر یک دقیقه). تعداد اشیائی را که به خاطر سپرده اید شمارش کنید.

نتیجه کار خود را روی روقه ای بنویسید و آن را برای مقایسه نتیجه کار امروز خود با نتیجه ای که پس از مدتی تمرین، بدست می آورید نگاه دارید.

اگر نام کمتر از 10 شیء را به خاطر سپردید حافظه شما کاملاً غیرکافی است. اگر نام 10 تا 15 شیء را به خاطر سپردید در وضعیت متوسطی قرار دارید و اگر 16 تا 18 شیء را به خاطر سپردید بسیار خوب است و اگر 19 یا بیست، حافظه ی استثنایی دارید.

تکنیک دوم تقویت حافظه

اولین رمز موفقیت داشتن حافظه قوی است.

ابتدا چهار اصل بهداشت حافظه را یادآوری می کنم:

1- به خون خود اکسیژن بدهید.

2- به قدر کافی بخوابید.

3- دود مصرف نکنید.

4- از الکل اجتناب کنید.

شرح تکنیک دوم:

فهرست 20 واژه ای زیر را مدنظر داشته باشید.

روغن داغ کن،      صندلی،      طبل،    کشتی بادبانی،    صابون،   موز،    فرش،       نامه،      خودرو،        رودخانه، چوب پنبه(درتنگ)،      توپ،   پاپوش(صندل) ،         سنجاق،        کیسه(ساک)،      قلم،     تخته سیاه،     ظرف،   طناب، نشان(مدال)

فهرست فوق را بخوانید و آن را به مدت یک دقیقه و نیم مطالعه کنید. سپس کوشش کنید که آنها را به ترتیب از بربخوانید و واژه هایی را که بخاطر سپرده اید بشمارید:

اگر 18 تا 20 واژه را به خاطر آوردید حافظه شما بسیار عالی است. اگر 15 تا 17، خوب است. اگر از 10 تا 14، متوسط است. اگر کمتر از 10 نشان می دهد که شما نمی دانید چگونه حافظه خودتان را به کار ببرید.

نتیجه آزمایش را برای مقایسه هاس پسشرفت های بعدی نگهدارید

تکنیک سوم تقویت حافظه

باز هم یادآوری می کنم حافظه نیاز به بهداشت دارد. باید برای بهداشت حافظه، اطلاعات و آگاهی های خود را افزایش دهیم یا اینکه از یک فرد کاملاً مطلع و آگاه استفاده نماییم. حتی تقلید از شیوه زندگی افرادی که حافظه قوی دارند می تواند بسیار مؤثر باشد. مجدداً تأکید می کنم حافظه همانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقبت دارد یکی از مراقبت های اصلی، ورزش است که در مورد حافظه هم صدق می کند. حافظه هم از ورزش و تمرین بی نیاز نیست.

شرح تکنیک سوم:

این تمرین ساده عبارت است از ترسیم چگونگی صرف وقت دیروز خود و نوشتن کارهایی که انجام داده اید، به طریقی که منظره کاملی  از گذراندن یک روز خود را نوشته باشید. اگر خلائی در حافظه دارید به کار دیگری بپردازید و پس از ربع ساعت یا نیم ساعت دوباره به کار مشغول شوید.

تکنیک شماره 4 تقویت حافظه

تغذیه حافظه را فراموش نکنید و غذاهای که به تقویت حافظه منجر می شوند استفاده کنید.به حافظه خود اعتماد کنید. هرچه بیشتر به حافظه خود شک کنید کمتر به آن اطمینان پیدا می کنید. هرچه کمتر به آن اطمینان کنید، کمتر می خواهید آن را به کار ببرید. حافظه را وقتی کمتر بکار ببرید کمتر خوب کار می کند. در این صورت بازهم کمتر به آن اعتماد و اطمینان پیدا می کنید و این تسلسل ادامه پیدا می کند تا حافظه شما کلاً از کار بیفتد. استفاده از حافظه برای حافظه ورزش است. چون استفاده نکنید تحلیل می روند و ضعیف می شوند.

شرح تکنیک شماره 4

به حافظه خود برای به یادداشتن انجام کاری مثلاً در فردا شب اعتماد کنید. مانند پیغامی را که باید فردا به کسی برسانید. در ذهن خود فردا را مجسم کنید که از خانه حرکت کردید و به محل مربوطه رفتید و نشستید و در کمال آرامش آن پیغام را به فرد مورد نظر رساندید. هرچه این شبیه سازی ذهنی قوی تر باشد در تقویت حافظه شما بیشتر تأثیر دارد.

در خصوص مورد فوق، به هیچ عنوان یادداشت نکنید، دستمال خود را به هم گره نزنید. به سادگی همین امروز بازگشت فردایتان را به خانه در ذهن شبیه سازی کنید و کارهایی که باید در هنگام بازگشت انجام دهید مرور نمایید و این را در مواقع مختلف تکراز کنید.

تکنیک شماره 5

شرح تکنیک شماره 5

این شعرها را یاد بگیرید(به خاطر احترام به اسطوره آموزش عشایر استاد محمد بهمن بیگی قسمتی از شعری که در وصف ایشان سروده شده آورده ام.)

کوچ پر زحمت و بی باری بود

در گذر گاه پر از خوف و خطر

درّه و معبر پر گرگ وشغال

یرد، راحتگه پر خاری بود

دشت سرسبز وعلوفه بسیار

پای هر بوته ی آن ماری بود

شب مهتابی ییلاق درآن گستره دشت

که عجین بود ز عطر گل صد گونه ی مست

تابش زر صفت شعله خورشید به صبح

که بپاشید در آن حجله ی صحرای صفا

به سراپای عروسان خوش اندام چمن

ساز می کرد درآن پایه ی کوه خنده کبک

 

تکنیک شماره 6 تقویت حافظه

تمرکز برای رشد و گسترش حافظه ضروری است. دقت و مشاهده واقعیتها تنها به شرطی می تواند کافی باشد که به درستی حواس خود را روی این اعمال متمرکز کنیم.

شرح تکنیک شماره 6:

شیء را بگیرید(ساعت، کلید، چیز کوچک دیگر) و آن را با دقت مدت 30 ثانیه نگاه کنید، سپس چشمان خود را ببندید و سعی کنید که به طرز دقیقی آن را به یاد بیاورید. اگر بعضی از جزئیات آن کاملاً روشن نبود دوباره شیء را نگاه کنید و پس از آن چشمان خود را ببندید و این کار را تکرار کنید، تا آنکه شما بتوانید شیء را با وضوح کامل ببینید.

تکنیک شماره 7 تقویت حافظه

شرح تکنیک شماره 7

این تمرین به نام «کشوهای مغزی» معروف است. سه موضوع برای فکرکدن انتخاب کنید: مثلاً طرحی که در پیش دراید، موضوعی علمی یا ادبی و یا یک خاطره شخصی(تعطیلات، مسافرت ها و غیره). سه دقیقه درباره هر یک از این موضوعات فکر کنید. هنگام سه دقیقه نخستین، جز به موضوع شماره یک فکر نکنید، پس از آن سه دقیقه به موضوع شماره دو، و سرانجام سه دقیقه هم به موضوع شماره سه فکر کنید. در هر یک از این سه مرحله باید از فکرکردن به چیز دیگری و به ویژه دو موضوع دیگر اجتناب کرد.

منبع: 57 درس برای تقویت حافظه ترجه و تألیف: دکتر عبدلاکریم قریب

 

 

 





تاریخ: پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:تكنيك تقويت حافظه,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا