اماده سازي طرح اوليه بزرگداشت ميرزا مأذون قشقايي
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

آماده سازی طرح اولیه بزرگداشت ماذون قشقایی
شیراز - خبرگزاری مهر: آماده سازی طرح اولیه بزرگداشت ماذون قشقایی، برگزاری اولین نشست ادبیات و فرهنگ عامه در شیراز از مهمترین اخبار فرهنگی استان فارس به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از آماده سازی طرح اولیه بزرگداشت میرزا مأذون قشقایى در شیراز خبر داد.

محمود عالیشوندی گفت: اشعار حماسى میرزا مأذون پرشور و حال و آثار تغزلى و غنائى وى غرق در لیریسم جاندار و زنده حالى است که براى بحث پیرامون بدایع آنها لازم است این بزرگداشت با مطالعه دقیقی انجام شود.

وی افزود: میرزا مأذون به سه زبان ترکى و فارسى و عربى شعر سروده و دیوان قابل توجهى دارد که نسخه خطى آن موجود است که در صورت امکان این نسخه در این بزرگداشت مورد بررسی قرار می گیرد.

عالیشوندی گفت: میرزا مأذون هم در انواع و اوزان شعر کلاسیک ترکى طبع آزمایى کرده و قصاید،غزلیات، ترجیعات و رباعیات لطیفى سروده و هم در انواع شعر عاشیقى که در هر دو گونه شعر، قرآن کریم و احادیث نبوى منبع اصلى اخذ قوت و الهام وى است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: تسلط استادانه و ماهرانه وى به سرچشمه هاى عرفان اسلامى سبب شده که در این اشعار تلمیحات بسیار زیبا و استادانه اى به کار گیرد که بویژه در تحمیدیه ها و نعتها و مناقب سروده هایش فراوان به چشم می خورد.

عالیشوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بزرگداشت مفاخر افزود: با برنامه ریزی انجام شده و اعتباراتی که در سال جاری برای این مهم اختصاص یافته تلاش می کنیم تا فیلم مستند زندگی این شاعر توانمند را نیز در استان فارس تهیه کنیم.

وی گفت: آنچه در این بزرگداشت برای ما نقش اساسی دارد شروع دور جدیدی از اینگونه بزرگداشتهاست که با نگاهی ملی است و آغاز آن با نام شاعری چون میرزا مأذون قشقایى میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.





تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:ميرزا مأذون قشقايي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا