فرهنگ قشقايي و نشانه هاي عدم قوم پرستي
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

فرهنگ قشقايي يك فرهنگ غني است كه با مطالعه و بررسي بيشتر مي توان براي اصلاح فرهنگ جهاني مورد استفاده قرار داد. اگر معيارها و شاخص ها بدون نگاه قوم گرايي و نژادپرستي در يك فرهنگ مورد بررسي قرار گيرد توان آن فرهنگ براي حاكميت جهاني مشخص مي شود.

فرهنگ قشقايي داراي معيارها و شاخصه هايي است كه بدون ترديد مورد قبول تمام عقلا و بزرگان است. موقعي كه مهرباني خوب است خوب است. موقعي كه مهمان پرستي خوب است خوب است. موقعي كه كمك به هم نوع خوب است خوب است. فرهنگ قشقايي با دقيق ترين عملكرد در شاخصه ها و معيارهاي زيادي در رتبه ي خوب و قابل توجهي قرار دارد. غيرت به عنوان نماد فرهنگ قشقايي ستودني است. احترام به بزرگتر و تلاش و كار وجه مميزه فرهنگ قشقايي است و ده ها و شايد صدها مشخصه ديگر.

من احساس مي كنم كشورهاي اروپايي زماني كه وارد ايران شدند مشخصات خوب فرهنگ هاي ما را مورد مطالعه قرار دادند و از آن در ترميم فرهنگ كشور خود استفاده كردند. كشورهاي غربي اولين كشورهايي بودند كه دچار تغيير فرهنگي شدند كه به تبعيت صنعتي شدن رخ داد. آنها براي اينكه صدمات واردشده به فرهنگ خود را ترميم نمايند تلاش هاي زيادي كردند از جمله برداشت و وام گرفتن از فرهنگ هاي ديگر كه به همين عده اي از دانشمندان علوم انساني اين كشور به كشورهايي از قبيل ايران كه داراي فرهنگ غني بودند سفر كردند و سفرنامه نوشتند و از آن براي قانون سازي در حوزه هاي مختلف از جمله فرهنگ استفاده كردند.

تعصب داشتن به فرهنگ قشقايي بدون مطالعه، عاقلانه و علمي نيست. بايد دانسته هاي خود را از فرهنگ قشقايي بالا ببريم و بعد در وجود خود نهادينه بكنيم و بعد ادعايي بكنيم.

مي شناسم افرادي را كه ادعاي تعصب و طرفداري از قشقايي دارند ولي اولين مشخصه ي فرهنگي قشقايي را كه عدم دشنام گويي است رعايت نمي كنند. يك نفر در خصوص فرهنگ قشقايي اظهار نظري كرده بود كه به مذاق يك نفر خوش نيامده بود و در كمال بي احترامي انواع توهين ها را كرده بود.

فرهنگ قشقايي نياز به آگاهي دارد. كسي مي تواند طرفدار قشقايي و فرهنگ قشقايي باشد كه بر اين حوزه تسلط اطلاعاتي داشته باشد وگرنه تعصب كور و بدون پشتوانه مي تواند منجر به مهجور تر شدن قشقايي و فرهنگ قشقايي گردد.





تاریخ: چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:فرهنگ, قشقايي,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا