ذكر نمونه هايي از سخت كوشي هاي استاد محمد بهمن بيگي
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

ذکر نمونه هایی بسیار کوچک از سختیهایی که بهمن بیگی در راه به ثمر نشاندن آموزش عشایر کشید:

«در گزارش (3) بهمن بیگی به تاریخ 3/9/1340 می بینیم که او قبل از اینکه در فاصله ی ماه های آذر و اردیبهشت بر اثر برف سنگین راه ها مسدود شود، در 3 آذر به بازدید مدارس می رود. در مدت 9 روز از 24 دبستان بویراحمد و 3 دبستان کشکولی و دشمن زیاری بازدید می کند و از 1140 دانش آموز دبستانی امتحان به عمل می آورد در این مدت علاوه بر بازدید دبستان ها، کلاس اکابر افتتاح می کند و بر تعداد دختران دانش آموز می افزاید و یاغیان را به سوی فرهنگ و سواد رهنمون می شود. او در پایان گزارش می نویسد:
"از نظر غذا و مسکن و سایر شرایط زندگی کوچکترین آسایشی نداشته ام ولی بی اندازه راضی و خرسندم که فعالیت قابل توجه آموزگاران و استقبال گرم و پرشور مردم از فرهنگ پاسخ همه ی این خستگی ها و ناراحتی را داده است."
در ادامه ی همین گزارش می نوسد:
"هنگامی که از سراشیب گردنه ی معروف "ماه پرویز" با اسب به سوی یکی از مدارس رفتیم از میان درختان انبوه بلوط مردی با کلاه نمدی رخ نشان داد. در این نقاط احتمال هر قسم حادثه و خطر می رود ولی لبخند دوستانه ی این مرد مهلت هیچگونه تردید و ترس نداد. از حال و مقصد او جویا شدم و دیدم دو کتاب در جیب دارد. کتاب های فارسی و حساب دوم ابتدایی بود. گفت: این کتابها را از معلم "تنگه سرخ" گرفته ام و می خواهم از دولت جناب فرهنگ باسواد شوم. اسمش علیداد بود. قرار ملاقات را به بعد موکول کردم و خدای را شکر گزاردم که به دستگاهی که در آن کار می کنیم چنین فرصتی برای دستگیری و خدمتگزاری به این مردم بیچاره داده است.
در میان کسانی که در کلاس های اکابر حاضر شدند و از دست خودم کتاب گرفتند بسیاری از یاغیان محلی بودند و در میان آنان فرامرز، صفدر و یدا... رزمجو را که شهرت منطقه ای دارند نام می برم."
"روز 28 آبان درست 8 ساعت و نیم بر روی اسب بودم. سرما چنان بود که ربد و شامبر روی پالتو پوشیده سر و روی خود را بسته بودم. بدنم سخت کوفته و خسته بود ولی شیفتگی و تشنگی علیداد برای با سوادی، این همه خستگی و کوفتگی را از میان برد.




تاریخ: دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:بهمن بيگي, ايل قشقايي, كوهمره سرخي, كوهمره جروق,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا