موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر


دوستی میگفت سال 1354 روستای ما پس ازتلاش مجدانه کدخدای ده , به افتخار داشتن معلم عشایری نایل آمد. اولین روز که معلم عشایری سرکلاس وارد شد، دستورداد هر کدامتون یک قطار فشنگ زیبا از پارچه درست میکنید و سرکلاس می آورید. با تعجب به خانه رفتم مادر هم حیران تر ازما، قطاری درست کرد وگفت مثل اینکه آقا معلم می خواهد یاغی تربیت کند. واقعا منظور معلم را هیچکس نمی فهمید. بچه ها با قطارهای رنگارنگ حاضر شدند و معلم دستور داد مدادها و پاک کن و گچ و مداد تراشها را درخانه های قطارتان جای دهید. آنگاه معنی کارش را فهمیدیم. یادش بخیر . کارهای بهمن بیگی بی نظیر بود. راهش جاودان باد...
نوشته امراله یوسفی *** وبلاگ یاد باد یاد ایام جوانی و شیدایی ***




تاریخ: سه شنبه 1 مهر 1393برچسب:صلح پایدار,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 نگرانی مادر را به یاد داری برای خالی نشدن مشک، اشکهایش را نمی شست. چشمهای مادر همیشه خیس ترنم صدای بابا بود. مادر کفش نداشت ولی به وسعت دشت، گون ها را برای من راه می کرد. صدایی لالایی مادر آهنگ سحرناز ایل را اشک آلود می کرد. دعای مادر عرش آسمان شب را نورانی می کرد تا پدر در کوه تنها نماند. مادر ایل ، یک ایل را در دست داشت و برای عظمت ایل دستهارا خاکستر نمی زد.................... 




تاریخ: پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:مادر ایل,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 ایل یادگار کهن : بمان تا همگان خورشید و و ماه را باور کنند. بفهمند بالاتر از عظمت خورشید صحرای دل بی بی گلبهار بود. بمان تاشاید مرحمی باشی بر زخمهایی که از کوچ بر دلها مانده. بمان تا دگر حسرت نقاشی دخترکان دست به تیغ همسایه را نخوریم. بمان تا شاید آرزوی پدر بزرگ برای نوازش اسبش یکبار دگر برآورده شود. مادرم را که به خاطر داری فقط برای ایستادگی توسفیدی دستانش را به خورشید تقدیم کرد و سیاهی را برای زتده ماندن شبهای پرستاره ایل در دست گرفت. مشکان بی آب هنوز در درونشان چشمه دارند و منتظرند بار دگر تشنه شوی. گون ها سالیانی است که منتظر اجاق خاموش تو هستند. ای ایل بار دگر طلوع کن و مطمئن باش در برابر بزرگی تو خورشید برای همیشه ابرها را در بغل میگیرد.




تاریخ: پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:ایل,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

بزرگ بود/ و از اهالی امروز بود/ و با تمام افق های باز نسبت داشت ...

دشت ها و مراتع سبز و پربرکت روستاهای اِقلید در شمال استان زیبا و باستانی فارس، محل ییلاق و رفت و آمد ایل قشقایی بود و سالیان سال، روابطی گاه دوستانه و گاه رقابت آمیز و نادوستانه بین مردم روستاها و ایلیاتی ها برقرار بود. از همان دوران، آوای گرم و جانسوز و عاشق کشِ موسیقی قشقایی با تمام زوایا و تاریک روشن زندگی مردم آن منطقه گره خورده بود و با آنکه زبان مردم روستاها نوعی زبان لری - فارسی بود، اما تقریباً تمام پیر و جوان و مرد و زن، اشعار ناب ترکی قشقایی بویژه اشعار محزون را حفظ بودند و هنوز هم با لذت و حیرت می خوانند و جان و دل خود را بِدان صفا می دهند. ترانه های ناب خاندان بزرگ گرگین پور، فرود، فرهاد، شهین، افسانه، طهمورث و ... در متن و بطن زندگی ما جاری بود و همچنان هست. مراسم جشن یا سوگی در آن دیار برپا نمی شود مگر در گوشه ای زنان و مردان خاندان گرد هم می آیند و راز دل و خاطرات تلخ و شیرین فراموش ناشدنی خویش را در زلال چشمه سارِ جاری این اشعار و آهنگ های بی رحمانه زیبا صیقل و صفا می دهند. اشعاری گاه عاشقانه و جانسوز و گاه حماسی و پرشور و شعور.لالایی شهین، گجه لر، گجه لر، قره گجه لر، مرحله در یار یار و ... .



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 19 شهريور 1393برچسب:با تشکر از سایت مجله اینترنتی قشقایی آنلاین,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 




تاریخ: سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:بهمن بیگی, شاپور رمضانی, ایل قشقایی, تهران,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 چادری به سفیدی برف در میان چادرهایی به سیاهی شب.نور در میان ظلمت. سفیدی در کنار سیاهی می درخشید و من شادمان بودم که چراغی در تاریکی افروخته ام ...!

"به اجاقت قسم"(محمد بهمن بیگی)




تاریخ: چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:به اجاقت قسم، اگر قره قاج نبود,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 به همت تعدادی از قشقایی های شاهین شهر و مساعدت هم ایلی های عزیز، صندوق قرض الحسنه قشقایی های شاهین شهر تأسیس و اقدام به عضوگیری نموده است. هدف اصلی این صندوق، همیاری افراد بی بضاعت بوده و در ضمن سرمایه گذاران نیز بعد از شش ماه در نوبت وام یک و نیم برابری طبق مصوبه هیئت مؤسس قرار می گیرند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09133074808 آقای قاسم فولادی وندا یا با شماره 09134137037 آقای اله کریم عباس نیا تماس یا به مشاور املاک آقای نادری قشقایی واقع در شاهین شهر، خیابان طالقانی، فرعی 1 غربی مراجعه نمایید.




تاریخ: یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:فولادی وندا, عباس نیا, قشقایی, نادری قشقایی, ,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا

به نام خدا

آن زمان كه چراغ دانش را در سيه چادرها روشن كرده بودي نه انتظار نان داشتي و نه سوداي نام، كه سختي كار نه به نامش مي ارزيد و نه به نانش. سالهاست كه آموزش عشاير با نام تو عجين شده است. از همان زمان كه سنگلاخ جاده هاي مال رو و ذهن هاي تاريك را پيمودي و تاكنون كه نامت را بر تارك اين بخش از آموزش كشور نوشته اند. آري اي هادي و ناجي عشاير ايران از جهل و گمراهي، مايه ي افتخار ماست كه هميشه در محافل و مجالس به نيكي از شما ياد كنيم

مگر مي شود تو را كه فرداآفرين هزارها هزار انسان سرزمين ديرپاي ما بوده اي از ياد برد؟ مگر مي شود ژرفاي انديشه هاي جهل ستيز، فرهنگ گستر و انسان ساز تو را به دست فراموشي سپرد. تو نام والاي معلم را تا قله هاي نور بالا بردي و شيوه هاي ويژه خردمندي، ايثار و خدمتگزاري را به اوج رساندي.

به مناسبت نامگذاری کتابخانه دانشگاه یاسوج به نام استاد محمد بهمن بیگی اینجانب از طرف قشقایی های شاهین شهر مراتب امتنان و تشکر خود را از کلیه مسئولین دانشگاه بخصوص ریاست محترم دانشگاه یاسوج جناب آقای دکتر شاپور رمضانی اعلام می دارم. 

این اقدام میمون و مبارک که به دست قدرشناسان قوم بزرگ لر در استان صورت گرفته و در واقع مسبوق به سابقه هم بوده است بیانگر قدرشناسی ملتی است که چشم به افق های دوردست دارد.

اله كريم عباس نيا

از طرف قشقایی های شاهین شهر اصفهان




ارسال توسط اله کریم عباس نیا

 




تاریخ: شنبه 25 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا