موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

صعود قیمت طلا در هفته منتهی به جمعه 18 مهرماه همان قدر که مدیون عوامل خارجی بود، وابسته به سقوط قیمت‌ها در هفته پیش از آن نیز بود!

ثبت قیمت 1190 دلاری در جمعه 11 مهرماه باعث شد که خرید فلز زرد در هفته گذشته افزایش پیدا کند. عوامل خارجی مانند افت نسبی شاخص دلار و به‌خصوص سقوط بازارهای سهام نیز به «پوشش کوتاه مدت» و «شناسایی سود» از سوی معامله‌گران بازار طلا افزوده شدند تا طلا نه تنها از مرز 1200 دلاری فاصله بگیرد، بلکه نوسانات خود را در کانال 1220 دلار ادامه دهد.

اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1206 و 1208 دلار را ثبت کرده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1221 و 1223 دلار ایستاد. به این ترتیب دو نیمه هفته کاری گذشته نوسان در سطوح متفاوتی را تجربه کردند تا فعلا خبری از سقوط طلا به زیر مرز روانی جدید نباشد.

نگرانی‌های فدرال رزرو
رشد 13 دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از انتشار صورت جلسه نشست‌های پیشین کمیته آزاد فدرال رزرو بود. گزارش روز چهارشنبه مشخص کرده که بانک مرکزی آمریکا نگران تضعیف اقتصادهای عمده جهان است. همچنین آشکار شده که برخی مقامات فدرال رزرو انتقادهایی به سیاست‌های فعلی مهم‌ترین نهاد اقتصاد آمریکا دارند. با این همه باید توجه داشت که بازار آتی کمتر از انتشار صورت جلسه نشست‌های فدرال رزرو تاثیر پذیرفت.
پس از انتشار گزارش پیش گفته، شاخص دلار که در روزهای ابتدایی هفته کاری نیز اندکی افت کرده بود، با افت بیشتری روبه‌رو شد و یورو نیز پس از اعلام این خبر رشد کرد. به این ترتیب تحولات بازار ارز نیز به رشد طلا کمک کرد. مهم‌ترین نتیجه‌گیری بازار از گزارش روز چهارشنبه این است که فدرال رزرو ممکن است برای بالا بردن نرخ بهره تامل بیشتری به خرج دهد. تمام این مباحث به سقوط شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا کمک کرد که به سقوط بازارهای سهام اروپا و آسیا نیز انجامید. نگرانی فدرال رزرو از وضعیت اقتصاد جهان در حالی علنی شده که صندوق بین‌المللی پول نیز روز سه‌شنبه گزارش نگران‌کننده‌ای درباره اقتصادهای عمده جهان منتشر و پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را در سال 2014 و 2015 کاهش داد. در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین عامل دردسر برای اقتصاد جهان است. روز چهارشنبه هم سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی با تایید گزارش صندوق پول اعلام کرد: رشد اقتصاد جهان در ماه‌های پیش رو به کندی جلو خواهد رفت.این نگرانی‌ها «ریسک گریزی» را افزایش داد و به بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مانند طلا کمک کرد. دیگر خبر نگران‌کننده روز چهارشنبه این بود که یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا با اعلام جزئیات بیشتر از برنامه‌های
«تسهیل کمی» گفت که تورم پایین اتحادیه اروپا بسیار نگران‌کننده است. در این روز همچنین شاخص خرید مدیران بخش خدمات چین از سوی بانک HSBC اعلام شد که داده‌های بدی داشت. رقم این شاخص برای ماه سپتامبر 53.5 واحد اعلام شده، در حالی که در ماه آگوست 54.1 اعلام شده بود.

  ادامه سقوط شاخص‌های سهام
به این ترتیب ادامه افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تداوم «شناسایی سود» در روز پنج‌شنبه اونس را به بالاترین سطح قیمتی در سه هفته گذشته رساند. طلا دراین روز از اوج قیمتی خود افت کرد، اما درهرحال با رشد نسبت به روز چهارشنبه در کانال 1220 دلاری ماند. پنج‌شنبه روز ترکیب عوامل رفتاری معامله‌گران شامل «پوشش کوتاه مدت»، «شناسایی سود» و «خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن» بود. مهم اینکه تحلیل‌های فنی با آنکه کاهشی مانده‌اند، اما تعدیل شده و شیب ملایم‌تری گرفته‌اند.
به گزارش دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه نیز سقوط بازارهای سهام به افزایش خرید طلا کمک کرد. بازارهای سهام آمریکا پس از مدت‌ها رکوردزنی شاهد چنین افتی بودند تا بازار فلزات گرانبها تحت‌تاثیر قرار بگیرد. این سقوط روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد تا بازارهای سهام جهان در بدترین وضعیت در 6 ماه گذشته قرار بگیرند. سقوط بازارهای سهام جهان واکنش به داده‌های بد اقتصادی هفته گذشته بود. اونس طلا روز جمعه تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1222 دلار رسید، گرچه هنگام چاپ گزارش ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد. در این روز بیشتر ارزهای عمده جهان ثباتی نسبی را تجربه کردند، اما با توجه به داده‌های اقتصادی هفته گذشته، بازارهای ارز نیز ممکن است در هفته جاری اخبار جالب توجهی برای مخابره داشته باشند.

 حفظ عوامل فشار
آنچه در روزهای کاری هفته گذشته بیشتر به چشم آمد اثر عوامل داخلی و خارجی بر رشد طلا بود که طلا را در طول هفته از کانال 1190 دلاری به کانال 1220 دلاری رساند. با وجود این، حفظ عوامل فشار باعث شده برخی کارشناسان اعلام کنند که طلا توان کمی برای ورود به کانال‌های بالاتر دارد. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال موسسه Fibonacci نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1230 دلار است و دوره رونق این فلز زرد در سطح 1230 دلاری به پایان خواهد رسید، اما اگر سطح مقاومتی 1230 دلاری شکسته شود اونس می‌تواند به بیش از 1252 دلار نیز صعود کند. بر اساس این تحلیل‌های فنی سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه مدت 1200 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش بهای فلز زرد در روزهای هفته گذشته موقتی و گذرا بوده و با افزایش دوباره ارزش دلار به دلیل مخابره داده‌های خوب اقتصاد آمریکا، قیمت طلا باز هم با کاهش مواجه خواهد شد. تحلیلگران فیبوناچی معتقدند اگر قیمت طلا بار دیگر وارد کانال 1100 دلاری شود، آن مقطع بهترین زمان برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا خواهد بود. در گزارش فیبوناچی آمده که حتی افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.





تاریخ: شنبه 19 مهر 1393برچسب:طلا، بورس,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا