موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

 

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، ایلات کوچروی ایران مانند نسیم‌هایی که بوی ریاحین را با خود از سویی به سوی دیگر می برند، با جابجایی خود علاوه بر آنکه فرهنگ، آداب و رسوم خود را در مناطق گوناگون نشر داده اند، زمینه آشنایی مردم را با فرهنگ سایر نواحی نیز فراهم می آورند، و از آنجا که تقریبآ همه جای ایران قلمرو عبور این ایلات است یکی از زمینه های وحدت و همدلی ایرانیان را فراهم آورده اند.

عشایر گویی چنان تار و پود قالی شمال و جنوب ایران را به هم پیوسته اند. از لحاظ مذهبی نیز عشایر از انفوان ورود اسلام به ایران با گرویدن به آیین تشیع از جمله عوامل مهمی بودند که ایران را به پایگاه اصلی نشر و گسترش تشیع در جهان تبدیل کردند.

زبان ترکی که منبعث از زبان پارسی است نیز از جمله عواملی است پایه های ایرن زبان کهن را بیش از پیش در منطقه خاورمیانه مستحکم کرده است. از جمله ایلات ایران ایل قشقایی است که شش استان کشور یعنی فارس، کهگلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری،خوزستان، بوشهر و استان پهناور اصفهان، عرصه کوچ و زیست آنهاست. جهت شناسایی بیشتر این قوم به ایرانیان در شهرستان شهرضا جشنواره فرهنگ و آهنگ ایل به همت گروهی از جوانان و هنرمندان این ایل برپا شد. در این جشنواره از بخشی از آداب و رسوم، موسیقی‌ها و سنن این قوم پرده برداری شد.جشنواره با نواختن آهنگ هلی که از قدیمی ترین آهنگ‌های این ایل و از انواع موسیقی مقامی ایران است آغاز شد. آهنگ هلی در سه بخش هلی سنگین، متوسط و سبک اجرا شد.

رقص محلی که گروهی از مردان این ایل که ملبس به البسه رنگین سنتی بودند در کنار نواخت این آهنگ جلوه ای ویژه به آیین ” فرهنگ‌های نواحی گوناگون ایران عمدتآ وصل به فطرت آن ها هستند و همین مسئله راز ماندگار آنها است “ داد. البسه این ایل نیز علاوه بر آنکه از کهن ترین یادمان‌های ایرانی است، پیوند انسان با طبیعت را به خوبی به تصویر می کشد.

از دیگر برنامه های این آیین اجرای موسیقی کلاسیک گروه موسیقی ایلیا بود که همراه با اشعاری به زبان ترکی و با مضامین میهنی و قومی اجرا شد. صحنه نمایش این جشنواره نیز برگرفته از سیاه چادرهای قشقایی همراه با تزیینات رنگین و نمادین بود. از جمله میهمانان این آیین سید محمدباقرمحمدی فرماندار شهرضا، آقاخانی فرمانده انتظامی، فرهمندیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نژاد رییس شورای اسلامی شهر بودند.

سیدمحمد باقرمحمدی فرماندار شهرضا در این آیین گفت: فرهنگ ما ایرانیان شامل فرهنگها و خرده فرهنگهایی است که وحدت ما را بیشتر کرده است.وی اظهار داشت: فرهنگ ایرانی از موانع اصلی مقابله با تهاجمات خارجی به خاک ایران بوده است.فرماندار شهرضا تصریح کرد: فرهنگ‌های نواحی گوناگون ایران عمدتآ وصل به فطرت آن ها هستند و همین مسئله راز ماندگار آنها است.

  وی بیان داشت: آنچه ما به عنوان آداب و رسوم از آن یاد می کنیم به علت وجود خصیصه زیبایی از آنجا که خود پروردگار هم زیباست در طی قرون اعصار ماندگار و دست به دست بین نسل‌ها شده است.

محمدی در ادامه افزود: ایل قشقایی از کهن ترین ساکنان جنوب ایران هستند که در طول ادوار قبل خصوصآ سده های اخیر توانسته اند نقش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خوبی را ایفا کنند.

وی گفت: قشقایی ها خود همواره حافظ و خالق بخش اعظمی از فرهنگ ایرانی بوده اند و در تاریخ هم زبانزد بوده اند چنانچه بسیاری از جهانگردان قسمت زیادی از وقت خود را صرف شناخت این ایل کرده اند.

فرماندار شهرضا به تیره های گوناگون این ایل اشاره و اظهار داشت: این ایل مشکل از شش طایفه و نیره های متعددی است که به علت شیوه زندگی کوچ نشینی آنها رد پای فعال این قوم در شش استان کشور به خوبی دیده می شود.

وی اظهار داشت: یکی از برجسته ترین ویژگی‌های این ایل میهمان نوازی آنهاست که همواره در طول تاریخ مورد اشاره بوده است.

محمدی به مرکز پرورش ” ایل قشقایی از کهن ترین ساکنان جنوب ایران هستند که در طول ادوار قبل خصوصآ سده های اخیر توانسته اند نقش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خوبی را ایفا کنند “ اسب دره شوری اشاره کرد و گفت: این مجموعه در سطح کشور نمونه و کم نظیر است.

وی اظهار داشت: ایل قشقایی از عشایر ۲۴ گانه ایران است که بیش از ۲۰۰ تیره را در خود جای داده است.

فرماندار شهرضا بیان داشت: دره شوری، کشکولی و شش بلوکی از جمله طوایف این ایل هستند.وی به جمعیت این در ایران اشاره کرد و  افزود: ایل قشقایی بیش از یک درصد از جمعیت ایران را تشکیل می دهد و این در حالی است که عشایر یک نیم درصد از کل جمعیت ایران را به خود اختصاص داده اند.

علی نژاد رییس شورا اسلامی شهر شهرضا نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ایمنا گفت: از افتخارات ایل قشقایی ایستادگی این ایل در برابر استعمارگر پیر انگلیس است.

وی به مبارزات گسترده این ایل به همراهی رییس علی دلواری اشاره کرد و اظهار داشت: افراد این ایل در کنار آیت الله لاری مبارزات گسترده ای را بر علیه انگلیس در سواحل جنوبی ایران داشتند.

رییس شورای شهر شهرضا تصریح کرد: این ایل در هشت سال دفاع مقدس نیز با حمایت از مرزهای ایران شمار زیادی شهید و جانباز را به کشورمان تقدیم کرد.

وی گفت: افراد این ایل همگی شیعه اثنی عشری بوده و ارادت خاصی به ائمه اطهار خصوصآ حضرت امام رضا (ع) داشته اند.

علی نژاد در باره اهداف این جشنواره تصریح کرد: ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین مردم وایجاد وحدت از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.

وی بیان داشت: از آنجا که تمامی غم‌ها و شادی‌های این ایل در موسیقی های آن خلاصه شده است در این جشنواره قصد داریم موسیقی مقامی آن را به دیگران معرفی کنیم.

رجبعلی فرهمندیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: در روزهای اخیر مردم شهرستان شهرضا همانند مردم سایر نقاط ایران اقدام به برگزاری مراسمات و جشنهایی در دهه کرامت کرده اند.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه هایی تحت عنوان " فرهنگ و آهنگ " است که معرفی قومیت‌ها می پردازد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا تصریح کرد: این برنامه ها در واقع حرکتی در راستای ایجاد نشاط عمومی است.

وی بیان داشت: امیدواریم این برنامه ها به صورت دوره ای ادامه یابد تا زمینه حفظ فرهنگ‌های بومی بیشتر فراهم شود.

فرهمندیان خاطرنشان کرد: حفظ فرهنگ‌های بومی حرکتی است در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی که اتفاقآ هم بسیار می تواند موثر واقع شود./





تاریخ: سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:جشنوراه فرهنگ و آهنگ ايل, شهرضا,
ارسال توسط اله کریم عباس نیا